Vanda, a kórház új, fáradhatatlan dolgozója

2019.09.26

A T-Systems Magyarország által fejlesztett, Vanda nevű mesterséges intelligenciával megtámogatott rendszer már jó egy éve segíti a Magyar Telekom telefonos ügyfélszolgálatát. De az informatikában az a nagyszerű, hogy az egyszer megszületett megoldásokat jó eséllyel más területeken, így az egészségügyben is alkalmazni lehet.
Ez jutott eszébe Csuri Csabának is, aki a Telekom-csoport belső innovációs programjára, a Mission T-re pályázott ötletével: ruházzák fel egészségügyi tudással Vandát, „aki” így alkalmas lehet az egészségügyi szakrendelésekre történő telefonos időpontfoglalások hatékony kezelésre is. Az ötlet már csak azért is vonzó volt, mert a T-Systems piacvezető kórházi információs rendszerét, az e-MedSolutiont kiválóan ki tudja egészíteni ez a funkció – mondja Babák Petra, a T-Systems Innovációs Kompetenciaközpontjának innovációs üzletfejlesztési menedzsere. Első lépésként egy demóalkalmazás készült el, amely a szemészeti szakrendelésre történő telefonos időpontfoglalás teljes folyamatát képes lekezelni.
A telefonálókat TAJ-számuk és anyjuk neve alapján azonosítja Vanda az e-MedSolution rendszerrel való integrációnak köszönhetően.  Ha nem a szemészeti szakrendelésre kér időpontot a beteg, az intézmény hagyományos időpontfoglalási rendszerét kapcsolja a virtuális asszisztens. Ellenkező esetben, a vizsgálat típusának tisztázását követően (receptírás, kontroll, stb.), a preferált orvosról és időpontról érdeklődik Vanda, és a párbeszéd végén megállapodik a telefonálóval egy, a páciens számára megfelelő időpontban. Eközben megérti az olyan kifejezéseket is, mint a „minél hamarabb”, „amilyen gyorsan csak lehet”, bár alapból is mindig a legkorábbi szabad időpontot ajánlja fel. Az orvosok nevét és a szabadon rendelkezésre álló időpontjaikat az e-MedSolution naptárrendszeréből veszi a megoldás. Szintén az integrációnak köszönhetően a végleges időpontot Vanda egyből be is tudja jegyezni a kórházi rendszer naptárába, tehát a szükséges háttér-adminisztrációt is elvégzi.
A rendszerintegráción túl a fejlesztési projekt feladatai közé tartozott Vanda nyelvi képességeinek fejlesztése. Több száz példamondat bevitelével és egy „egészségügyi szótár” létrehozásával fel kellett ruházni egészségügyi tudással , és javítani kellett a szám- és névfelismerésen is egy rövidebb tanulási szakasz folyamán. A kilencjegyű TAJ-számot sokféle csoportosításban érti, ahogy a nevek is számtalan formában hangozhatnak el (doktor Kovács Ágnes, Kovács doktornő, Kovács Ágnes doktor és így tovább); ezeket immár szintén képes dinamikusan kezelni Vanda. Ez mind olyan új tudás, amire korábban még nem, vagy kevésbé volt szüksége Vandának, viszont mostantól más területeken is hasznosítható lesz.
Az időpontfoglalás automatizálása óriási segítség lehet a súlyos munkaerő-hiánnyal és komoly fluktuációval küzdő egészségügy számára. A T-Systems számításai szerint csupán erre a folyamatra évente 3,4 milliárd forintot költenek az intézmények – ennek nem kis része, a megoldásnak köszönhetően megtakarítható lenne. Ehhez további előnyök társulnának: munkaerő szabadulna fel más, nem automatizálható, komplexebb feladatok ellátására, és a nap bármelyik szakában lehetne szakrendelésekre jelentkezni, így egy magasabb színvonalú szolgáltatásnak köszönhetően a páciensek szolgáltatás iránti elégedettsége is jelentősen növelhető lenne.
Már a pilot projekt során Vanda képes lesz visszajelezni az időpontfoglalást sms-ben, emlékeztetőt küldeni a páciensnek illetve lehetőség nyílik – korlátozott időintervallumon belül – lemondani a foglalt időpontot. A megoldás a szemészeten kívül más szakrendelésekre is kiterjeszthető, ebben az esetben mindig az adott szakterület szókészletének, folyamatainak és környezetének egyszeri, rövid idő alatt történő feltérképezése jelent kihívást valamint az, hogy ezt a szaktudást Vanda elsajátítsa. 
Nyugodt szívvel kijelenthető tehát, hogy nem lesz annak akadálya, hogy a mesterséges intelligencia alapú időpontfoglalási szolgáltatás, az egészségügyön kívül is elindulhasson hódító útjára. Izgalmas idők elé nézünk…