Csalások kiszűrve

2019.11.25

Nagy változások közepén jár a hazai bankszektor. Már életbe lépett a PSD2 szabályozás, ami alapján a pénzintézetek kötelesek megnyitni infrastruktúrájukat a külső szolgáltatók (például a fintech-cégek) előtt. Az azonnali fizetés rendszere pedig március elején élesedik: onnantól kezdve minden, 10 millió forint alatti belföldi forintátutalásnak öt másodpercen belül kell teljesülnie.
Mindez azt is jelenti, hogy a bankoknak újszerű módszereket kell alkalmazni a csalások felderítésére és megelőzésére. Az már nem járható út, hogy a gyanús tranzakciókat félreteszik, majd felhívják az ügyfelet, és megbizonyosodnak róla, hogy tényleg ő áll-e a tranzakció mögött. Ha öt másodperc alatt teljesülnie kell a tranzakciónak, akkor a csalás kiderítésére 150 milliszekundum, vagy ha úgy tetszik, 0,15 másodperc áll rendelkezésre.
Ezzel a kihívással kellett megbirkóznia a K&H Banknak is, amely a T-Systems Magyarországot hívta segítségül. A bank már megelégedéssel használta a T-Systems kiberbiztonsági megoldását, és úgy vélte, annak kibővítésével megoldható a banki csalások felderítése is. Mindezeken túl fontos szempont volt az is, hogy a T-Systems a legújabb technológiákat tudta bevetni a siker érdekében, és képes a hosszú távú, megbízható, folyamatos támogatásra – sorolja a kiválasztás szempontjait Kovalovszki Tamás, a K&H Bank napi pénzügyek, betétek és befektetések igazgatóságának vezetője.
Több szempontból is különleges a projekt, illetve a megvalósult rendszer. Egyrészt, a banki környezetben megszokottal ellentétben nem egy nagygyártó monolitikus rendszerét vezették be, hanem szinte teljes egészében nyílt forráskódú technológiára építkeztek. Másrészt a bank úgy döntött, hogy az új megoldással nem csak az átutalási csalásokat deríti fel, hanem ezzel váltja fel a korábban elkülönülten működő többi hasonló rendszer (kártyás, cyber- és belső csalások felderítése) funkcióit is. Érdekessége a megoldásnak, hogy egyetlen kicsi, de fontos modulját a K&H belga anyabankján keresztül, annak felhőrendszerét használva veszik igénybe, mesél a műszaki részletekről Keiger Tamás, a T-Systems pénzintézetek üzletágűnak vezető értékesítési menedzsere.
Mint minden informatikai projektnek, a csalásfelderítő rendszer kifejlesztésének is meg kellett küzdeni a szűkös erőforrások és a rövid határidők okozta nehézségekkel. Utóbbiban az jelentett némi könnyebbséget, hogy a magyar bankfelügyelet kitolta az azonnali fizetési rendszer indítását. Ettől viszont még a kártyás csalásokat felderítő modult már élesbe kellett helyezni, hiszen az azt kiszolgáló rendszert a bank októberben lekapcsolta. A nehézségeken, a menet közben felmerülő kérdések megoldásán a különösen jó partneri kapcsolat segítette át a két céget. „Példaértékű volt az együttműködés, folyamatosan tudtunk kompromisszumokat kötni, és a szokásos megrendelő-szállító viszony helyett igazi stratégiai partnerség alakult ki a két vállalat között”, mondja Kovalovszki Tamás.
A rendszer számos előnyt kínál majd a bank számára. A csalások hatékony, villámgyors kiszűrése, megelőzése költségektől kíméli meg a vállalatot. A kevesebb visszaélésnek köszönhetően javul az ügyfélélmény is. Azáltal, hogy a különféle csalásfelderítési megoldások egyetlen, integrált rendszerben kapnak helyet, a bank egységesebb, teljesebb képet kap ügyfeleiről, és nem utolsósorban a felderítés pontossága is javul. Nem utolsósorban most már könnyen és gyorsan előállnak azok az elemzések, amelyeket korábban sok munkával kellett elkészíteni.

Az Év Projektje díjra minden évben azt a három projekteket jelöli a T-Systems, amelyek nem csupán értékük vagy volumenük tekintetében számítanak az átlagosnál nagyobbnak, hanem újszerűségük vagy összetettségük okán kiemelkedőek voltak, és szakmailag is valódi kihívást jelentettek.