Ahol már közlekednek önvezető járművek

2019.09.16

Az önvezető jármű a közutakon még inkább álom, mint valóság. Az iparban azonban már rendszeresen használják őket, és néhány típussal az idei T-Systems Symposiumon is lehet majd találkozni.

Az Ipar 4.0 kapcsán általában a gyártás automatizálása jut mindenkinek eszébe. Ugyanakkor a gyártócsarnokokon belüli logisztika, az alapanyagok és alkatrészek mozgatásának optimalizálása legalább ennyire fontos. Ezt teszik lehetővé a szlovákiai CEIT által is gyártott AGV-k (Automated Guided Vehicle), amit némiképp pongyola fordítással önjáró targoncának szoktak nevezni. Az elnevezés azért nem pontos, mert a targoncákkal ellentétben az AGV-knek nem feladata a terhek magasba történő emelése, csupán szállítják azokat a gyár egyik pontjáról a másikra – magyarázza Kővágó Károly, a CEIT-t birtokló Asseco Group hazai leányvállalatának vezérigazgatója. A T-Systems partnereként a cég által nyújtott megoldások előnye az élőmunka kiváltása (kis túlzással már nehezebb targoncavezetőt találni, mint gyárigazgatót), de csökkentik a szállítás közbeni károkat és a tévedés lehetőségét (amikor rossz helyre viszik az alkatrészeket).

Többféle szempont szerint kategorizálhatóak a CEIT AGV-i. Az irányítás megoldható a padlóra lefektetett mágnescsíkkal, lézeres vezérléssel vagy a járművek lehetnek teljes önjáróak is. Teherbírásuk a pár száz kilogrammtól a három tonnáig terjed, kialakításuk szerint pedig húzhatnak kis kocsikat, illetve emelhetnek és mozgathatnak raklapokat is, becsúszva azok alá.

A legmodernebb megoldást természetesen a teljesen önjáró verzió jelenti. A jármű memóriájába betáplálják a környezet 3D térképét, és meghatározzák az engedélyezett mozgástartományt. Ezen belül a jármű intelligensen megoldja a felmerülő problémákat. Ha például akadály kerül az útjába, felméri, hogy van-e elegendő helye kikerülni, és ha van, megteszi a kitérő manővert, majd folytatja az útját. Az önjáró AGV navigálását a legmodernebb szenzorok (kamerák, lézerszkennerek, mozgásérzékelők) segítik. Külön előnye a CEIT járműveinek, hogy a cég maga fejleszti a hardvert és a vezérlést végző intelligenciát, az egész rendszer pedig integrálható az ügyfél gyártási, raktározási és nyilvántartási folyamataiba.

„Rendkívül fontos, de nem mindenható logisztikai optimalizálási eszköz az AGV. Minden esetben alaposan végig kell gondolni, melyik megoldás illeszkedik legjobban a vállalat lehetőségeihez és igényeihez. A jól kiválasztott eszköz viszont igen gyors megtérülést biztosít, a beruházáshoz pedig többféle pályázati forrás is rendelkezésre áll”, teszi még hozzá Kővágó Károly.